سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هیتر های برمو و راهنمای انتخاب هوشمندانه سیستم گرمایشی مناسب!

هیتر و راهنمای انتخاب هوشمندانه سیستم گرمایشی مناسب!

آیا با انواع هیتر های گازی برمو و برقی آشنایی دارید؟ هبتر گازی دودکش دار عملکرد مطلوبی دارد یا هیترگازی بدون دودکش؟ مزایا و معایب هیترگازی و برقی چیست و چگونه عمل می کند؟ اینها سوالاتی هستند که مصرف کنندگان در زمان خرید انواع هیترها با آن مواجه می شوند.در این مقاله سعی داریم با انواع هیتر های گازی برمو و هیتر های برقی برمو  آشنا شویم و مزایا و معایب آن ها را بررسی کنیم.

  

هیتر گازی چیست؟

هیتر های گازی یک نوع سیستم گرمایشی هستند که مستقل از سیستم موتور خانه ی مرکزی عمل می نمایند. این سیستم گرمایشی هوا را مستقیم گرم می کند به عبارت دیگر می توان گفت عملکرد این سیستم به صورت موضعی است. با توجه به اینکه روش های بسیاری به جهت تامین گرمایش محیط وجود دارد، این سیستم گرمایشی یکی از مناسب ترین روش ها به جهت گرم نمودن محیط نیز می باشد. این نوع هیتر ها به وسیله ی فن دمنده که در قسمت پشتی آن تعبیه شده است باد گرم را به فضا پرتاب می نماید. شایان ذکر است که در برخی از این سیستم های گازی با کنترل اتوماتیک دما قادر به کنترل نمودن دمای فضا می باشد.

  

هیتر های گازی چند نوع هستند؟

به طور کلی می توان گفت که هیتر های گازی به سه نوع فن دار، بدون فن و تابشی تقسیم بندی می شوند.

هیتر گازی فن دار قرمزهیتر گازی

هیتر گازی فن دار

در اصل می توان گفت هیتر گازی فن دار یک نوع هیتر کارگاهی بوده که به جهت تامین هوای گرم مکان های صنعتی، انبارها، سوله ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم گرمایشی به وسیله ی فن دمنده هوای گرم را به سمت محیط پرتاب می نماید. از جمله مزایای هیتر گازی فن دار می توان به تعیین جهت پرتاب گرما اشاره کرد که به صورت 4 جهته است. این نوع سیستم های گرمایشی دارای ترموستات محیطی می باشند که به طور اتوماتیک در زمان هایی که اکسیژن محیط کاهش پیدا می کند موجب خاموش شدن هیتر می گردد.

 

هیتر گازی بدون فن

این نوع هیتر ها تقریبا شبیه به هیتر های گازی فن دار هستند با این تفاوت که در ساخت آنها به جهت انتقال گرما، از فن استفاده نشده است و روشن بودن فن کاملا اختیاری است. یکی از اصلی ترین مزایای هیتر گازی بدون فن نسبت به هیتر گازی فن دار بی صدا بودن این سیستم گرمایشی می باشد که آن هم به علت عدم نیاز به روشن بودن فن می باشد. این نوع هیتر ها نسبت به هیتر های فن دار در سایز های بزرگتری طراحی و تولید می شوند.

  

هیتر گازی تابشی

هیتر گازی تابشی برموهیترگازی

هیتر های گازی تابشی اجسام، افراد و ماشین آلات را به وسیله ی تابش گرما گرم می کنند. طرز کار این هیتر ها به این گونه است که تشعشعات فرو سرخ تبدیل به گرما شده و در افراد احساس گرما را ایجاد می نمایند. به طور مثال در یک سوله که افراد فقط به دور یک میز در منطقه ی مشخصی فعالیت دارند استفاده از هیترگازی تابشی می تواند بسیار به صرفه و کارآمد باشد زیرا با بکارگیری این سیستم تنها محل فعالیت افراد گرم می شود و سایر قسمت های سوله و هم چنین حجم هوای موجود در سالن گرم نمی گردد.

  

هیتر گازی دودکش دار یا بدون دودکش؟

در مکان هایی که امکان نصب هبتر های گازی دودکش دار فراهم باشد نصب این نوع بخاری گازی نسبت به نصب بخاری گازی بدون دودکش در اولویت قرار دارد. اما امروزه متاسفانه در بسیاری از اماکن مصرف کننده به دلیل عدم وجود دودکش مجبور به استفاده از هیترگازی بدون دودکش می شود. در استفاده از هیترگازی بدون دودکش می بایست یک سری نکات ایمنی به جهت جلوگیری از اتفاقات احتمالی رعایت گردد. لازم به ذکر است که از هیتر گازی بدون دودکش در مکان های بسته نظیر اتاق که هوا در رفت و آمد نیست استفاده نشود.

 

معایب هیترگازی بدون دودکش

عدم وجود دودکش به این معناست که انتشار گاز حاصل از فرایند سوخت هیتر به درون محوطه باز می گردد.

این نوع هیتر ها مقدار کمی مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن تولید می کنند که ممکن است همین مقدار کم مشکلاتی را برای افرادی که تنگی نفس و یا آلرژی دارند ایجاد نماید.

این هیتر ها برای استفاده در مکان هایی که تهویه مناسب ندارند گزینه ی مناسبی به شمار نمی رود و توصیه می شود از هیتر برقی و یا هیتر گازی دودکش دار استفاده شود.

مزایای هیترگازی بدون دودکش

هیتر های گازی بدون دودکش پرتابل بوده بنابراین مصرف کننده قادر به حرکت دادن در جهات مختلف هیتر می باشد.

این نوع هیتر ها بسیار کار آمد هستند به طوری که می توان گفت تقریبا 90 درصد حجم انرژی گاز را به گرما تبدیل می نمایند.

هیتر های گازی بدون دودکش از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند به طوری که در صورت رخ دادن اتفاقات خطرناک، هیتر بطور اتوماتیک خاموش می گردد.

این نوع هیتر ها قیمتی ارزان تر از هیتر های برقی دارند.

انواع مدل های هیتر گازی برموهیتر گازی

معرفی هیتر برقی

هبتر برقی وسیله ایست که جریان الکتریکی را از پریز برق دریافت و آن را به گرما تبدیل می نماید. گرمای تولید شده با عبور جریان از موادی که دارای مقاومت الکتریکی بسیار بالا هستند تولید می گردد. از این لحاظ عملکرد هینر های برقی کاملا شبیه به لوازم برقی دیگر مانند اتو های برقی می باشد. دستگاه فوق به جهت گرم نمودن اتاق های کوچک که استفاده ی زیادی از آن ها نمی شود بسیار مناسب و کارآمد بوده و هم چنین در دیگر مکان هایی که گزینه ی دیگری جهت تامین گرما وجود ندارد مانند کانکس ها، مناطقی که خارج از شهر هستند و به گاز شهری دسترسی ندارند و … که صرف هزینه به جهت نصب سایر سیستم های گرمایشی مقرون به صرفه نیست، هیتر های برقی قادرند گزینه ی مناسبی برای گرم نمودن محیط های ذکر شده باشند.

انواع هیتر برقی

هیتر برقی تابشی:

این نوع هیتر های برمو دارای میله ی های گرم کنی می باشند که رشته سیم هایی با مقاومت بالا در آنها پیچیده شده است. این نوع سیستم گرمایشی جهت استفاده در اتاق هایی که دارای سقف بلندی هستند و یا مکان هایی که به گرمایش موضعی نساز دارند مناسب می باشد. جهت استفاده ی بهینه و ایمن از این سیستم گرمایشی بهتر است از نوع دیواری آن بهره برداری شود تا از دسترس کودکان و مواد سوختنی در امان باشد.

هیتر فن دار

این نوع هیتر با پخش نمودن هوای گرم شده از انباشت شدن هوا در زیر سقف جلوگیری به عمل می آورد. تنها مشکلی که ممکن است این نوع هیتر ها داشته باشند سرو صدای ناشی از کارکرد فن بوده که در مدل های جدید به علت استفاده از فن سانتریفیوژ این مشکل رفع شده و مصرف کنندگان به راحتی قادرند از آن بهره برداری نمایند.