سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رادیاتوری زیبا، خانه ای زیباتر

معرفی رادیاتور

وسیله ای فلزی یا نیمه فلزی که با توجه به نوع کاربرد دستگاه، جنس آن متفاوت است. به عبارت دیگر میتوان گفت این سیستم گرمایشی نوعی مبدل حرارتی می باشد که جهت گرم نمودن محیط مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این سیستم کاربرد فراوانی در گرمایش محیط دارد. به طور کلی اگر اغراق نکنیم آخرین اجزا در سیستم های حرارت و برودت مرکزی، پایانه های حرارتی می باشند که حرارت یا برودت را از موتور خانه به داخل ساختمان هدایت می کنند. رادیاتور شوفاز ها یکی از پر مصرف ترین پایانه های حرارتی در سیستم های گرمایش مرکزی می باشند. این مبدل حرارتی آب گرمی که در گردش سیستم گرمایشی وجود دارد را به فضای اطراف خود انتقال می دهد.

 

انواع رادیاتور

1? آلومینیومی   2? فولادی   3? پنلی   4? شیشه ای   5? حوله خشک کن استیل

رادیاتور

رادیاتور آلومینیومی

رادیاتورهای آلومینیومی ترکیبی از سرب بوده و به جهت انتقال گرما در مصارفی مانند منازل مسکونی و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم گرمایشی نقش بسزایی در تامین گرمای منازل و اماکن دارد. به لحاظ میزان رسانایی، آلومینیوم پس از طلا، نقره و مس چهارمین فلز محسوب می شود. این فلز در طبیعت به وفور یافت شده و از قیمت مناسبی برخوردار است. این نوع رادیاتورها نسبت به رادیاتورهای فولادی سبکتر و زیبا تر بوده و دارای ضریب هدایت حرارتی بالایی می باشند. از مزایای رادیاتور آلومینیومی می توان به طول عمر بالا و عدم زنگ زدگی آن اشاره نمود.

 

رادیاتور فولادی

این سیستم گرمایشی که به رادیاتورهای فولادی معروف است به جهت تامین گرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان این دستگاه از ورق فولاد بوده و معمولا پوشش خارجی آن از ورق پلی استر است تا از رادیاتور در مقابل زنگ زدگی محافظت کند.

 

رادیاتور پنلی

اگر بخواهیم رادیاتورهای نسل اول یا همان رادیاتورهای فولادی را گسترش دهیم به رادیاتورهای پنلی می رسیم. به عبارت دیگر رادیاتورهای پنلی نوع توسعه یافته و پیشرفته تر رادیاتورهای فولادی هستند با این تفاوت که فاقد معایب نسل اول هستند. سهولت در نظافت، زیبایی و شکیل بودن، وزن کم، بازدهی گرمایی بیشتر نسبت به رادیاتورهای نسل قبل و کمترین میزان آب در سیستم گرمایش از جمله مزایای رادیاتورهای پنلی به شمار می روند.

رادیاتور

 

رادیاتور شیشه ای

امروزه هم خوانی دکوراسیون داخلی با سیستم های حرارتی و برودتی حائز اهمیت است. رادیاتورهای شیشه ای دقیقا مانند یک قاب عکس زیبا در ساختمان نصب شده و جدا از اینکه به زیبا تر شدن محل مورد نظر کمک می کند گرمایش آن محیط را هم نیز تامین می نماید. به جرات می توان گفت این رادیاتورها تلفیق مناسبی از گرمایش و زیبایی هستند. رادیاتورهای شیشه ای همچون دیگر رادیاتورها جهت گرم نمودن فضا به آب نیاز دارند که از دیگ، پکیج یا هر منبع گرمایشی دیگر می تواند تامین شود.

 

رادیاتور حوله خشک کن استیل

حوله خشک کن ها از خانواده رادیاتور ها بوده که معمولا در حمام یا سرویس های بهداشتی نصب می شوند و وظیفه گرم کردن حمام و خشک نمودن حوله ها، دستمال ها و لباس های کوچک که جای زیادی را اشغال نمی کنند را دارند و علاوه بر آن یکی از لوازم دکوری هم شناخته می شوند چرا که ظاهر آنها با رادیاتور های معمولی فرق داشته و زیبا تر هستند. این سیستم گرمایشی قابل نصب در حمام یا آشپزخانه های کوچک بوده و نوع طراحی آنها به گونه ای می باشد که به راحتی قابل نصب بر روی دیوار هستند.

حوله خشک کن ها در دو نوع آبی و برقی تولید می شوند که به وسیله ی سیستم حرارت مرکزی کار می کنند. حوله خشک کن های استیل از معمول ترین نوع حوله خشک کن بوده و در ساخت آنها از استنلس استیل نگیر استفاده می شود.

 

در انتخاب و نصب رادیاتور به چه مواردی دقت کنیم؟

 

رادیاتور ها از لحاظ نوع نصب به دو نوع پایه دار و بست فنری تقسیم بندی می شوند. در نوع نصب به صورت پایه دار امکان تنظیم میلیمتری ارتفاع آن و رادیاتور میسر بوده و هم چنین موجب تراز شدن دقیق رادیاتور می گردد. در نصب به صورت بست فنری، فنر به وسیله پیچ به دیوار متصل شده و پس از فیکس شدن فنر، رادیاتور در داخل آن قرار می گیرد.

به علت اینکه هوای گرم در زیر سقف جمع می شود استفاده از این سیستم های گرمایشی فقط در شرایطی که فاصله ی کف تا سقف حداکثر 3 متر باشد مناسب است.

رادیاتور ها معمولا بر روی دیوار و در زیر پنجره اتاق نصب می شوند از این رو باید فاصله ی پایین هر بلوک از کف اتاق 10 تا 12 سانتی متر باشد.

قبل از انتخاب رادیاتور باید فاصله ی لوله های بالا و پایین رادیاتور اندازه گیری شود.

هنگام نصب رادیاتور از فشار بر قسمت شیر آلات روی دیوار خودداری شود زیرا هر گونه فشار از قسمت شیر آلات بر روی دیوار موجب ترک خوردگی گچ و رنگ شده و پس از مدتی نیز کاملا تخریب می گردد.

بهتر است تا حد ممکن فضای اطراف شوفاژ باز باشد زیرا این امر موجب گردش بهتر هوا می شود.