سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزایای فن کویل نسبت به دیگر سیستم های گرمایشی

معرفی فن کویل

مهم ترین و متعارف ترین سیستم تمام آبی،سیستم فن کویل است. این سیستم، پایانه ای است که از یک فیلتر با بازدهی کم و یک یا چند فن سانتریفوژ همراه با کویل سرد و گرم تشکیل شده است.(برخی از فن کویل ها، درسیستم چهارلوله ای دارای یک کویل سرد و یک کویل گرم هستند.) هوای ورودی به فن کویل نخست ازروی فیلتر می گذردوسپس از قسمت فن وبعد از ن آن از قسمت کویل عبورمی کند و وارد اتاق می شود. فن کویل ها برای جلوگیری از نشت آب تقطیر شده درآنها دارای تشتک و لوله تخلیه هستند.

بهترین  استفاده این دستگاه ها مربوط به مواردی است که هدف تنظیم دمای  هر فضا بطور مستقل و جداگانه باشد. همچنین با به کاربردن   فن کویل می توان از انتقال آلودگی میان فضاها جلوگیری کرد.
کاربردهای این سیستم شامل هتلها، ساختمانهای اداری و ساختمانهای آپارتمانی می باشند.

 

انواع فن کویل و محل نصب

فن کویل های  نوع سقفی را می توان به کانال متصل و به وسیله ی آن تعدادی از دریچه ها را تغذیه کرد.در مواردی که کنترل مخصوص فضاها نیاز نباشد و بتوان برگشت هوا را مشترک درنظر گرفت‌‌ ‌می توان از یک فن کویل برای استفاده در  چندین اتاق بهره برد. در این صورت برای جبران کاهش فشار  باید موتور بادزن بزرگتر انتخاب شود.در فن کویل سقفی هوای مطبوعی را که به وسیله ی دمنده تامین می شود را  می توان به شبکه ی ورودی هوا به فن کویل و یابه صورت مستقیم به درون اتاق تغذیه کرد.
اگر هوای تازه را به صورت مستقیم به درون اتاق وارد می کنید باید آن را قبل از ورود به اتاق تا درجه حرارت اتاق گرم کنید تا در صورت خاموش بودن فن کویل افراد احساس ناراحتی نکنند. انتخاب کویل مناسب بر اساس درجه حرارت هوای ورودی به کویل و درجه حرارت لازم در خروج از کویل انجام می شود به نحوی که نیازهای سرمایش و گرمایش اتاق را نیز جوابگو باشد. از مزایای فن کویلهای سقفی این که فضایی را درکف ساختمان اشغال نمی کنند و معمولآ ارزانتر هستند.
در ساختمانها یا مناطقی که مقدار بار گرمایش زیاد است استفاده از مدلهای عمودی (زمینی)نتایج بهتری خواهد داشت. با نصب فن کویل در دیوارهای خارجی یا زیر پنجره ها مقدار گرمایش بیشتر خواهد بود.

 

نحوه ی عملکرد فن کویل

کویل ها، آب گرم یا سرد را ازسیستم مرکزی دریافت نموده و در تهویه مطبوع از آن  استفاده می کنند. عموما این سیستم ها قابلیت دارایی ترموستات سرخود می باشند و یا توسط سیمی به ترموستات کنترلی وصل می شوند. اما در ساختمان های پیشرفته که دارای سیستم مدیریت انرژی ساختمان می باشند توسط سیستم دیجیتالی کنترل می شود.
در این سیستم آب سرد یا گرم از داخل کویل ها به منظور عوض کردن وضعیت محیط  انتقال می یابد، امکانات استفاده شده در  سیستم تهویه مطبوع ساختمان برای سرد کردن چیلر  و برای گرم کردن بویلر و هیتر می باشد.

نحوه ی عملکرد

مزایا و معایب فن کویل

با استفاده از این سیستم  تجهیزات به حداقل می رسد.
این سیستم فقط نیاز به لوله کشی دارد که فضای کمتری نسبت به کانال کشی اشغال می کند.
قسمت هایی  از ساختمان که کاربرد ندارند را می توان خاموش کرد که در هزینههای انرژی صرفه جویی خواهد شد.

معایب فن کویل

نیاز به نگه داری بیشتر نسبت به سایر سیستم های
تراکم ها و غلظت ها در هر واحد باید دفع گردند.
نیاز به تعبیه ی کانال ها برای ورود هوا به فضاهای کوچکتر